A hét elején indított sorozatunk utolsó állomásához érkeztünk. A sorozatban az Innovációs és Technológiai Minisztérium (továbbiakban: ITM) által kiadott, átmeneti könnyített fejlesztéspolitikai intézkedéseket bontottuk ki. Az előző részekben írtunk a határidőkről, a támogatási szerződésről, valamint az indiktárokról és egyéb mutatókról. Az utolsó részben a projektek megvalósításához kötődő pénzügyi és elszámolási szabályok átmeneti változásairól lesz szó.
PÉNZÜGYI ÉS ELSZÁMOLÁSI SZABÁLYOK ÁTMENETI VÁLTOZÁSA
-
a támogatási előleg általános mértéke 25%-ról 50%-ra emelkedik azon ágazatok (pl. turizmus, egyes szolgáltatási szektorok) esetén, amelyeket leginkább érint a veszélyhelyzet, összhangban a kormányzati intézkedésekben bejelentett célcsoporttal.
A kérelemre történő támogatási előleg igénylés akkor valósulhat meg, amennyiben:
- A felhívás, illetve a Támogatási Szerződés/Támogatói Okirat engedélyezi előleg igénylését. Mindkét dokumentum tartalmazza a maximalizált előleg összeget.
- Hatályos Támogatási Szerződéssel/Támogatói Okirattal rendelkezik a Kedvezményezett
- Biztosítékadási kötelezettségű Kedvezményezett a biztosíték rendelkezésre állását igazolja.
- Előlegigénylési dokumentáció tartalmilag elfogadható
- A Kedvezményezett még nem nyújtott be záró kifizetési igénylést
Az adminisztrációs könnyítések miatt előfordulhatnak, hogy ezen feltételeken is lazítani fognak.
A kormányzati intézkedésekben bejelentett célcsoportok a következők:
- turisztikai,
- vendéglátóipari,
- szórakoztatóipari,
- szerencsejáték,
- filmipari,
- előadóművész,
- rendezvényszervező,
- sportszolgáltatást nyújtó ágazatok
Ezen ágazatok számára kiírt felhívások nyertesei 50%-os támogatási előleget igényelhetnek. Mivel ezen veszélyhelyzet azonban nem csak a fent említett ágazatokat sújtja, esetlegesen várható, hogy kibővítik ezen kört.
-
a veszélyhelyzet időtartalmára az elszámolások benyújtásához elegendő a számla, a kifizetést igazoló bankkivonat és a vállalkozói szerződés (vagy jogalap igazolás), az ebben az időszakban kért alátámasztó dokumentumoknak a helyszínen rendelkezésre kell állniuk és az Irányító Hatóság, kifizető ügynökség bármikor bekérheti azokat.
A korábbiakban az elszámolások benyújtásához a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 4. sz. mellékletében felsorolt dokumentumok voltak szükségesek. A veszélyhelyzetben ezen dokumentumoknak továbbra is rendelkezésre kell állniuk, azonban az EPTK-ba a kifizetési kérelemhez csak az eredeti, záradékolt számla, annak kifizetését igazoló bankkivonat és a vállalkozói szerződés szkennelt változatát elegendő benyújtani.
-
a veszélyhelyzet fennállása alatt a hitelben részesülő adós a hitelszerződésből eredő tőke-, illetve kamatfizetési kötelezettsége teljesítésére fizetési haladékot kap.
Amennyiben a projekt megvalósítása során nem egyszeri elszámolást kíván végrehajtani a Kedvezményezett, vagyis nem csak a projekt zárásakor kívánja benyújtani a megvalósítás során keletkezett költségek számláit elszámolásra, abban az esetben önerő rendelkezésre állását igazoló dokumentumok szükséges. Mindazon Kedvezményezettek, amelyek hitellel fedezik az önerőt, a rendelkezés alapján a hitelszerződésből eredő tőke-, illetve kamatfizetési kötelezettsége teljesítésére fizetési haladékot kap. A haladék mértékéről a későbbiek folyamán kapunk tájékoztatást.
-
ha egy rendezvény, workshop, stb. a koronavírus veszélyhelyzeti intézkedéseivel közvetlen összefüggésben elmarad, azt vis maior esetnek kell minősíteni, amennyiben a költségeket nem fedezi biztosítás vagy nem lehet visszafizettetni más módon.
A projekt megvalósítása során rendezvények, különböző események megvalósítása is hozzátartozhat a szakmai teljesítéshez. Amennyiben a veszélyhelyzet kihirdetése előtt elkezdődtek ilyen jellegű események leszervezése (melynek során akár már előlegkifizetések is megtörténtek), azonban a jelenlegi helyzet miatt nem valósultak meg, úgy ezen események elmaradása nem von maga után szankciókat. Arról, hogy az esetlegesen addig felmerült költségek is elszámolhatóak vagy milyen módon, arról a későbbi bővített eljárás rend kihirdetése után tudunk tájékoztatást adni!
Az Ügynökség tapasztalata a workshop szervezésével kapcsolatban, hogy on-line térben is megvalósítható (IH-val történő korábbi egyeztetés alapján), kisebb létszám esetén könnyen kezelhető – a workshop elején lefektetett szabályokkal -, így szakmailag nem kerül hátrányos helyzetbe a projekt. Amennyiben ezzel kapcsolatos segítségre lenne szükségük, kérjük jelentkezzenek a kdriu@kdriu.hu e-mail címen!
-
a beszámoló elutasítása esetén az Irányító Hatóságok mérlegelhetik a támogatás folyósításának felfüggesztését, azaz nem kötelező ezt a szankciót alkalmazni.
A mérföldkövekhez kapcsolódó kifizetési kérelmek mellett szakmai beszámolót is szükséges benyújtani. Amennyiben a beszámoló elutasításra kerül, úgy abban az esetben a kifizetési kérelem, még ha az elfogadásra is került, mindaddig felfüggesztik a támogatás elutalása, míg az újra benyújtott beszámoló elfogadásra nem kerül. A jelenlegi helyzetben az IH mérlegelheti, hogy egy elutasított szakmai beszámoló és egy elfogadott kifizetési kérelem esetében a támogatási összeget elutalja függetlenül a beszámoló elutasítási indoklásától.
-
irányító hatóság veszélyhelyzet ideje alatt új követelések végrehajtását nem indítja el, adók módjára történő behajtását nem kezdeményezi, biztosítékokat nem érvényesíti, a folyamatban lévő követelések végrehajtását felfüggeszti.
Amennyiben korábban szabálytalansági gyanú merült fel egy projektnél és szabálytalanságot állapított meg az IH, annak következtében pl. támogatás visszafizetési kötelezettséget róhatott ki a Kedvezményezettre. További szankciók lehettek a fenti intézkedésben olvasottak, melyeket a jelenlegi helyzetben felfüggeszt az IH.
-
az uniós szabályokkal összhangban új, átmeneti támogatás kerül kialakítása vállalkozásonként (főszabályként 800 ezer euró támogatás nyújtható). A mezőgazdasági és a halászati ágazat vállalkozásaira alacsonyabb keret (100 ezer és 120 ezer euró). Ezt a rendkívüli keretet nem csökkenti a már igénybe vett de minimis támogatást.
A Felhívások tartalmazzák, hogy a kapható támogatási összegek közül, melyek minősülnek de minimis (csekély összegű) támogatásnak. Alapszabály de minimis támogatás esetén, hogy a vizsgált előző 3 év esetében a de minimis támogatás összege nem haladhatja meg a 200 ezer eurót. A most tervezett átmeneti támogatás ezen összegkorlátot nem fogja befolyásolni.
Ez volt tehát az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kiadott átmeneti, könnyített fejlesztéspolitikai intézkedések kibontása. Figyeljük a Minisztérium kommunikációját és amint jelentkeznek a további részletekkel, feldolgozzuk és közzétesszük felületeinken.
A koronavírus járvánnyal összefüggésben a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint az Agrárminisztérium és a Magyar Államkincstár is közzétette tájékoztatóját az általuk kezelt forrásokkal kapcsolatos intézkedésekről. Ezekről a soron következő blogbejegyzéseinkben olvashatnak bővebben!
Amennyiben bármilyen kérdése lenne a fentiekkel kapcsolatban, kérem, keressen Minket bizalommal az alábbi email címen vagy foglaljon hozzánk időpontot egy online konzultációra a Facebook oldalunkon található "Foglalás most" gomb segítségével! Velünk könnyebb!
E-mail: kdriu@kdriu.hu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
További információk, hírek, érdekességek az Ügynökség közösségi média felületein:
https://facebook.com/KDRIU.CTRIA/
https://www.instagram.com/easierwithus/
https://www.linkedin.com/in/ctria-hungary-928331179/
https://www.youtube.com/channel/UCzT28IVrDP7LVSHO51BMdrg