Az Innovációs és Technológiai Minisztérium intézkedéseihez hasonlóan a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (továbbiakban: NKFI Hivatal) is nyilvánosságra hozott két tájékoztatót, melyben az új típusú koronavírus járvány okozta rendkívüli helyzettel összefüggésben tájékoztatják a projektek kedvezményezettjeit. Nézzük az intézkedéseket.
-
Meghiúsult utazások, rendezvények, egyéb események költségeinek elszámolása
A támogatott eseményeknek a kedvezményezett által kifizetett és vissza nem térített költségeit – vis maior helyzetre való tekintettel – az NKFI Hivatal a projekt keretében elszámolhatónak tekinti. Az elmaradt utazásokat, rendezvényeket, egyéb eseményeket nem kell külön bejelenteni az NKFI Hivatal felé, azonban a projekt előrehaladásáról szóló soron következő BESZÁMOLÓBAN ismertetni szükséges az elmaradt eseményhez kapcsolódó költségeket, az esemény meghiúsulásának részletes indoklását, továbbá be kell mutatni a károk enyhítése, a kifizetett költségek visszatérítése érdekében tett intézkedéseket (lehetőség szerint alátámasztó dokumentumok kíséretében). Az NKFI Hivatal ezen információk alapján ellenőrzi az egyes költségtételek vis maior helyzettel összefüggő elszámolhatóságát.
Amennyiben a meghiúsult utazás, rendezvény, egyéb esemény a támogatott projekt megvalósítását teljes egészében ellehetetleníti, ezen tényt az NKFI Hivatalnak a Teljesítési Feltételekben foglalt rendelkezések szerint kell bejelenteni!
Abban az esetben, ha a kialakult járványhelyzet következtében a projekt megvalósításában, ütemezésében is változás várható, szükségessé válhat a támogatási szerződés vagy támogatói okirat módosítása, amelyre nézve szintén a Teljesítési Feltételek előírásait kell alkalmazni.
-
A beszámolók, valamint a beszámolókhoz és szerződésmódosítási kérelmekhez kapcsolódó hiánypótlások benyújtása
Nem EPTK felületen benyújtott beszámolókhoz és szerződésmódosításokhoz kapcsolódó HIÁNYPÓTLÁSOKAT elektronikus, szkennelt változatban (a táblázatokat emellett Excel formátumban is) kell benyújtani a következő e-mail címen: nkfialap@nkfih.gov.hu. Felhőszolgáltatás használata esetén a hiánypótlás dokumentumait elegendő a tárhelyre feltölteni és ahhoz az NKFI Hivatal számára jelszót biztosítani az előbb említett e-mail elérhetőségen.
Az EPTK felületen benyújtott BESZÁMOLÓK ÉS SZERZŐDÉSMÓDOSÍTÁSI KÉRELMEK esetén az NKFI Hivatal munkatársai esetenként az EPTK felület helyett e-mailen is küldhetnek értesítést az EPTK felületen megadott kapcsolattartó/projektvezető részére (az ott rögzített e-mail címre) a hiánypótlás keretében beküldendő dokumentumokról. Az e-mailben történő megkeresés esetén is az előzőekben ismertetett módon kell eljárni, vagyis az emailes kapcsolattartást kell előtérbe helyezni.
Az EPR felületen benyújtott PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓK folyamatos feldolgozása érdekében a rész- és záró pénzügyi beszámolók aláírt példányát – a kísérő nyilatkozatokkal együtt – szkennelt változatban kell megküldeni a következő e-mail címre: nkfialap@nkfih.gov.hu.
A jelen intézkedés keretében elektronikusan benyújtott és az NKFI Hivatal által elfogadott dokumentumok eredeti, papír alapú változatát a későbbiekben sem szükséges az NKFI Hivatal részére benyújtani, ugyanakkor az eredeti iratok meglétét az NKFI Hivatal munkatársai egy esetleges helyszíni ellenőrzés keretében vizsgálni fogják.
-
Helyszíni ellenőrzések felfüggesztése
A veszélyhelyzetre való tekintettel az NKFI Hivatal FELFÜGGESZTETTE a támogatott projektek helyszíni ellenőrzését.
-
A támogatott projektek időtartamának meghosszabbítása
A 85/2020. (IV. 5.) Korm. rendelet 18. §-a rendezi a központi költségvetés terhére nyújtott költségvetési támogatásból megvalósuló projektek helyzetét a szóban forgó kérdésben. A veszélyhelyzet megszűnésének napjáig megvalósuló és a veszélyhelyzet kihirdetése napján (2020. március 11-én) megvalósítás alatt lévő projektek időtartama a VESZÉLYHELYZET IDŐTARTAMÁVAL MEGEGYEZŐ MÉRTÉKBEN MEGHOSSZABBODIK. Az előbbi rendelkezést kell alkalmazni azon projektek esetében is, amelyekre vonatkozóan a támogatási jogviszony a veszélyhelyzet időtartama alatt jön létre.
-
A kötelező vállalások és monitoring mutatók (indikátorok) teljesítése
Az NKFI Alapból támogatott projektek egy részénél a pályázati kiírás és a Támogatási Szerződés kötelező vállalás teljesítését írja elő. A pályázati kiírás és a Teljesítési Feltételek abban az esetben fűz hátrányos jogkövetkezményt az előírt kötelező vállalás nem megfelelő teljesítéséhez, ha a kötelező vállalás nem megfelelő teljesítése a kedvezményezettnek felróható ok miatt következett be. Amennyiben a KÖTELEZŐ VÁLLALÁS nem megfelelő teljesítése a kedvezményezettnek nem felróható és egyértelműen összefügg a COVID-19 járvánnyal, úgy a kötelező vállalás teljesítésének elmaradása a kedvezményezett számára NEM JÁR HÁTRÁNYOS JOGKÖVETKEZMÉNNYEL.
A kötelező vállalásoknak a COVID-19 járvánnyal összefüggő változását a soron következő BESZÁMOLÓVAL egyidejűleg jelezni kell az NKFI Hivatal részére indoklással ellátva, módosítási igény formájában!
A pályázati kiírás és Támogatási Szerződés előírása szerint a kedvezményezetteknek a projekt megvalósítása és fenntartása során a meghatározott MONITORING MUTATÓKRÓL (INDIKÁTOROKRÓL) a BESZÁMOLÓ keretében adatokat kell szolgáltatniuk. Ezen adatszolgáltatási kötelezettséget a továbbiakban is változatlanul teljesíteni szükséges. Amennyiben a monitoring mutatószámok (indikátorok) eredeti értéktől való elmaradása a kedvezményezettnek nem felróható és egyértelműen összefügg a COVID-19 járvánnyal, úgy a projekt előrehaladásának megítélése során HÁTRÁNYOS JOGKÖVETKEZMÉNNYEL NEM KELL SZÁMOLNI.
A monitoring mutatóknak (indikátoroknak) a COVID-19 járvánnyal összefüggő változását a soron következő BESZÁMOLÓVAL egyidejűleg jelezni kell az NKFI Hivatal részére indoklással ellátva, módosítási igény formájában.
-
A Támogatási Szerződésben előírt egyes határidők meghosszabbítása
A Támogatási Szerződés mellékletét képező Teljesítési Feltételekben szereplő,
- a számlaösszesítő alapján kijelölt SZÁMLÁK és BIZONYLATOK benyújtására vonatkozó határidőt, valamint
- a RÉSZ- és ZÁRÓBESZÁMOLÓKHOZ,
- a SZAKMAI FENNTARTÁSI és HALADÁSI BESZÁMOLÓKHOZ (fenntartási jelentésekhez), továbbá
- a SZÁMLAÖSSZESÍTŐ alapján kijelölt SZÁMLÁKHOZ és BIZONYLATOKHOZ kapcsolódó hiánypótlásokra vonatkozó határidőket
az NKFI Hivatal átmeneti jelleggel 30 NAPRA módosítja.
Ezeket a határidőkre vonatkozó enyhítő szabályokat a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napig lehet alkalmazni. Ezt követően a Támogatási Szerződés veszélyhelyzetet megelőző hatályos változatát kell ismételten alkalmazni, amely változás nem minősül szerződésmódosításnak.
Amennyiben bármilyen kérdése lenne a fentiekkel kapcsolatban, kérem, keressen Minket bizalommal az alábbi email címen vagy foglaljon hozzánk időpontot egy online konzultációra a Facebook oldalunkon található "Foglalás most" gomb segítségével! Velünk könnyebb!
E-mail: kdriu@kdriu.hu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
További információk, hírek, érdekességek az Ügynökség közösségi média felületein:
https://facebook.com/KDRIU.CTRIA/
https://www.instagram.com/easierwithus/
https://www.linkedin.com/in/ctria-hungary-928331179/
https://www.youtube.com/channel/UCzT28IVrDP7LVSHO51BMdrg
-----
Forrás:
https://nkfih.gov.hu/hivatalrol/hivatal-hirei/uj-tipusu-koronavirus
https://nkfih.gov.hu/hivatalrol/hivatal-hirei/covid-19-fertozes